Felicias sockerpalats

En plats fylld med smarriga läckerheter!

Nutellacupcakes

Publicerad 2015-02-15 15:59:00 i Bakverk,

Jag tyckte det var så roligt igår att göra muffins, så idag gjorde jag nya men utifrån ett annat recept. Inte nog med att det bara blev chockladmuffins - det blev nutellatopping också. Choklad så det flöda om det! Efter du ätit en av dessa är du mätt ett helt dygn kan jag lova. Eftersom det var alla hjärtans dag igår fick det bli lite hjärtdekorationer på dessa också.
 
Till chockladmuffins (12 st) behöver du: 4,5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 0,5 tsk salt, 1,5 dl kakao, 2,5 dl strösocker, 125 gram smält smör eller margarin, 2 dl mjölk, 2 ägg, nutella, eventuellt Cloettagodisar (eller något annat chockladgodis), eventuellt annan dekoration (i mitt fall små hjärtan)
 
Börja med att sätta ugnen på 175 grader och ställ ut pappersformar (i en muffinsplåt om du har). Blanda ihop alla torra ingredienserna i en bunke med hjälp av en elvisp. I en skål sidan om blandar du ägg, mjölk och smör. Rör sedan ner blandningen med de torra ingredienserna. Vispa tills du får en fluffig men jämn smet. Nutellan och chockladgodiset sparar du till toppingen! När du vispat klart häller du i smeten i formarna och gräddar muffinsen i ugnen i ungefär 30 minuter. Placera dem i mitten av ugnen. Nu sätter du även in nutellaburken i kylen så den blir lite stelare. Nu är det bara att vänta! När muffinsen är klara låter du dem svalna några minuter. Sedan är det dags för dekoreringen! Jag placerade en Cloettagodisbit på varje muffins för att jag skulle få höjd på toppingen. Detta är inget man behöver göra. Jag tyckte bara att det blev snyggare! Efter det lägger du i nutella i spritsen och börjar dekorera muffinsen. Om du vill göra samma mönster som mig (bilderna) så rekommenderar jag dig till att börja utifrån och in med spritsen. Då får man en snygg topp längst upp (vilket man inte får om man jobbar inifrån och ut). När jag dekorerat mina muffins satte jag tre små hjärtan på varje bakelse, mest för att bryta av mot den bruna färgen. Lycka till och smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicias sockerpalats

Älskar du också kakor och andra sötsaker? Då har du kommit helt rätt. Här på Sockerpalatset hittar du bilder och recept på supersmarriga läckerheter. Ta gärna del av mina idéer och berätta vad du tyckte!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela