Felicias sockerpalats

En plats fylld med smarriga läckerheter!

Rosecake med frukt och bär

Publicerad 2015-02-07 14:23:00 i Bakverk,

Alla tycker om gräddtårta och det är enkelt att göra, men (!!!) ibland kan den se väldigt tråkig ut. För att få ett bättre intryck av tårtan kan man jobba med grädden på utsidan! Idag valde jag att använda en sprits och göra rosa rosor av grädde på min tårta. Denna variant kallas rosecake.
 
Till gräddtårtan behöver du: tårtbotten i valfri smak, tårtmousse, 2,5 dl mjölk, 5 dl grädde, hallon, övrig frukt/bär, röd karamellfärg
 
Först börjar du med att vispa ihop tårtmoussen med 2,5 dl mjölk. När du får en bra konsistens brer du ut smeten på en tårtbotten. Här kan du också placera ut valfri frukt/bär (men spara dina hallon till dekorationen). Jag använde mig av jordgubbar och ananas. Gör likadant med nästa lager tills du använt alla tårtbottnar och tårtmoussen är slut. Redan där är själva tårtan klar! Snabbt och enkelt. Nu till det lite svårare - överdraget. Vispa grädden och mosa några hallon och häll i. Nu ser du att grädden börjar skifta till en mer rosa färg. Jag ville ha ännu starkare färg på min grädde så jag hällde ner några droppar röd karamellfärg också. När du får en fast konsistens på grädden lägger du ner smeten i en sprits. Efter det börjar du göra små "rosor" på tårtan. Börja inifrån och jobba utåt i själva rosen. När du känner dig nöjd finns det säkert några småställen du missat med grädde - de hålen fyller du i med små små små rosor. Lycka till!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicias sockerpalats

Älskar du också kakor och andra sötsaker? Då har du kommit helt rätt. Här på Sockerpalatset hittar du bilder och recept på supersmarriga läckerheter. Ta gärna del av mina idéer och berätta vad du tyckte!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela