Felicias sockerpalats

En plats fylld med smarriga läckerheter!

Smarriga popcakes

Publicerad 2015-01-31 19:46:00 i Bakverk,

Idag har jag bakat popcakes för första gången i mitt liv. Nu tänker säkert vissa "vad är det för något?". För er som inte vet är popcakes det senaste inom bakning från USA. Precis som namnet lyder är det en liten muffins på pinne som ser ut som en klubba. Något som kan vara bra att veta innan du testar dig på detta är att du måste ha en popcakeform! 

Till smeten (cirka 25 popcakes) behöver du: 165 gram vetemjöl, 60 gram strösocker, 1 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 1 dl mjölk, 75 gram smält smör, 1 ägg
 
Blanda ihop alla ingridienser i en bunke. Börja med de torra ingridienserna och avsluta med ägget. Ägg blir lätt segt när man blandar för länge. Ta gärna hjälp utav en elvisp. Då får du en jämnare och finare smet. När du är nöjd tar du cirka 2 msk smet i varje hål i formen. Stäng locket och sätt in i ugnen på 160 grader. Vänta i 20 minuter och se dina popcakes växa en aning! Ta ut formen från ugnen och låt den svalna i några minuter innan du tar av locket. När det börjar svalna placerar du pinnar i varje bakelse. Efter det är det fritt fram att börja dekorera! Jag använde mig av smält choklad, kokos och strössel. Låt fantasin flöda, du kan använda dig av nästan vad som helst. Tänk bara på att dem inte blir för tunga. Då kan lätt pinnen glida igenom hela bakelsen. När du är nöjd sätter du in dem i kylen och låter dem stelna. Lycka till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicias sockerpalats

Älskar du också kakor och andra sötsaker? Då har du kommit helt rätt. Här på Sockerpalatset hittar du bilder och recept på supersmarriga läckerheter. Ta gärna del av mina idéer och berätta vad du tyckte!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela